BBB-workout van de praktijk

BBB-workout

Als ik aan een BBB-workout denk, dan dwalen mijn gedachten al snel af naar veel gezwoeg in de sportschool. Squats, sit-ups, donkey kicks en weet ik wat nog niet meer, oefeningen die bij mij altijd resulteren in dagenlang spierpijn. Je begrijpt het: alles voor een strakke buik, billen en benen…

‘Personeel’ wordt vaak door veel praktijkhouders en praktijkmanagers ervaren als ‘gezwoeg in de praktijk’. Meestal gaat het over één van de ‘praktijk-B’s: Binnenhalen, Binden en Boeien, ik noem het de BBB-workout van de praktijk;-)

Grappig genoeg zie ik een belangrijke overeenkomst met de ‘sportieve’ BBB-variant, namelijk: als je het goed organiseert en er regelmatig in investeert, hoeft het helemaal niet zo’n gezwoeg te zijn!

Hoe dan? Ik deel graag wat tips, misschien handig om ze in gedachten te houden voor zowel (toekomstige) medewerkers maar (deels) werken ze ook voor ZZP’ers.

Binnenhalen

Wat het moeilijk maakt, is natuurlijk de schaarste op de arbeidsmarkt: we vissen allemaal in dezelfde vijver. Aan tandartsen is in NL in ieder geval een tekort, zeker als je een BIG-geregistreerde tandarts aan je team wenst toe te voegen. Een assistent(e) aantrekken, blijkt vaak ook lastig, hier heb je als praktijk nog wel wat meer mogelijkheden door ze zelf op te leiden. Wat kan je helpen?

“C’est le ton qui fait la musique”

  • Zorg dat je opvalt (onderscheidend bent) met je wervingstekst. Een aansprekende functietitel en een vacature tekst waar kandidaten op ‘aan’ gaan is echt heel belangrijk!
  • Plaats je vacature online (iig op Indeed met een advertentiebudget) en je eigen site.
  • Stimuleer je huidige team om ook hun netwerk te checken (en geef ze hier iets voor als het lukt!).
  • Indien je de mogelijkheid hebt: werk met stagiaires (een investering voor later!).
  • Schakel eventueel een searcher in: een partij die kandidaten direct voor jou benadert en vóórselecteert.
  • Investeer in de sollicitatieprocedure: dit is jullie visitekaartje! Betrek de juiste (vooral enthousiaste!) collega’s in jouw praktijk bij de procedure en laat een geschikte kandidaat altijd een dagdeel meelopen en iig kennismaken met de leukste tandarts;-)
  • En als het gelukt is: regel tijdig contractuele zaken (niets is zo irritant als na een maand je contract pas ontvangen).

Binden

“Nieuwe medewerkers worden hier in het diepe gegooid en zijn soms na een maand alweer weg”

Tja, helaas hoor ik dit vaker. Zeker als je veel moeite hebt gedaan om iemand binnen te halen, zorg dan dat iemand blijft. Wat kan je doen?

  • Maak van de eerste werkdag een feestje! Begin met een bos bloemen bij binnenkomst, dit geeft meteen een warm welkom!
  • Zorg voor een gedegen onboarding traject: maak inzichtelijk wat er minimaal de eerste 2-4 wkn op het programma staat en wie hiervoor verantwoordelijk is.
  • Voer ‘veerkrachtgesprekken’ (zie mijn eerdere blog).
  • Plan (voor iedere medewerker) jaarlijks een POP-gesprek (Persoonlijk Ontwikkel Plan) en bepaal samen of en hoe je hier invulling aan geeft.
  • Handig aan een POP is dat je hier eventueel ook een salarisperspectief aan kunt koppelen.

Boeien

Voor mij is ‘boeien’ echt iets anders dan ‘binden’. Binden is meer gericht op de lange termijn. Bij boeien gaat het om een dagelijkse activiteit, heel belangrijk om te zorgen dat je met elkaar in een goede flow komt/blijft!

  • Zorg dat jouw praktijk op orde is: een heldere werkwijze, verdeling van taken en verantwoordelijkheden.
  • Leg de regie (verantwoordelijkheid) zoveel mogelijk op de werkvloer, dit zorgt voor betrokkenheid en maakt mensen verantwoordelijk voor hun eigen werkplezier.
  • Creëer een fijne feedback cultuur, dit stimuleert ontwikkeling.
  • Heb als praktijkhouder/praktijkmanager aandacht voor je team, bied een luisterend oor en wees zichtbaar voor ze.
  • Organiseer regelmatig een leuke personele activiteit (liever vaker iets simpels – iets lekkers of een kleinigheidje) dan ‘slechts’ 1x per jaar een uitje.