“Wat is PraktijkGeluk? En hoe bepaal je PraktijkGeluk?”
Praktijken realiseren zich onvoldoende dat het goud vaak voor het oprapen ligt. Leuk, als ik zo’n vraag krijg: het levert elke keer weer een mooi gesprek op!
Ingewikkeld en verschillend
Meestal antwoord ik met een wedervraag: ‘voor jou’ of ‘voor jouw / jullie team, dus de hele praktijk’? Dan leg ik uit dat het ingewikkelde van PraktijkGeluk is, dat het zo verschillend kan zijn voor iedereen. Waar jij blij van wordt, wordt jouw collega misschien wel heel ongelukkig van. Jij voelt je het prettigst bij duidelijkheid en structuur, terwijl jouw collega structuur heel lastig vindt (of denkt deze niet nodig te hebben). Jouw collega gaat namelijk liever zijn eigen gang zonder rekening te houden met jou. ‘Niet mee te werken’ denk jij dan 😉
“Wat doe je het allerliefste?”
Voor mij begint PraktijkGeluk met deze vraag, bepaal waar je zelf gelukkig van wordt in je werk. Wat zou je het liefste elke dag en misschien zelfs wel de hele dag willen doen?
Waslijst aan frustraties
Als ik deze vraag aan tandartsen stel die zelf ook praktijkeigenaar zijn, is het antwoord meestal dat ze vooral tandarts of specialist willen zijn. En dan willen ze vaak het liefst alleen hun favoriete behandelingen uitvoeren. ‘Ik wil dus niet bezig zijn met dat geneuzel er omheen’. De waslijst die ik vervolgens krijg met zaken die ze vooral niet willen doen maar wel op hun bord liggen is oneindig en leidt overduidelijk vooral tot de nodige frustraties. Het is zo herkenbaar: als ondernemer de focus houden op datgene wat je echt leuk vindt: hoe dan? Het blijkt vooral lastig om zaken aan een ander over te laten. De vraag ‘wat doe je nou het allerliefste’ geeft dus vooral ook een helder inzicht in diverse zaken die spelen of die nog (steeds) niet goed geregeld zijn. De top drie (en meestal ook in deze volgorde): 1. Personeel; 2. Communicatie; 3 Organisatie (en dan gaat het vooral over structuur en taakverdeling). En je raadt het al: de kwaliteit van dienstverlening leidt onder alle drie. Niet heel verassend dat in de loop van het gesprek de conclusie wordt getrokken dat het eigenlijk allemaal zaken zijn die bepalend zijn voor PraktijkGeluk.
Begin bij jezelf
Oké, toch weer even terug… Als praktijkeigenaar of als praktijkmanager PraktijkGeluk creëren betekent dat je bij jezelf moet beginnen. Bepaal voor jezelf wat je graag doet in je werk, waar jij het allerliefste mee bezig bent. Beste lastig hè? Zeker als je juist van afwisseling houdt. Het ‘allerliefste’ kunnen dus heel goed meerdere zaken zijn, die het samen zo leuk maken voor jou. En bedenk je goed dat wat je het allerliefste doet niet altijd is wat je (ook) goed kan. Een belangrijk verschil!
‘Doe jij het zelf, want jij kan het zo goed’
Als dit herkenbaar klinkt, is het goed om hier ook eens bij stil te staan! Maakt het jou ook gelukkig of vooral een ander?
Tip: schrijf eens minimaal een week elke dag opnieuw op van welke zaken jij zo’n ‘een geluk sprongetje’ maakt als je ze doet.
Wat heb jij nodig?
Pas als je duidelijk hebt waar je zelf het allerliefste mee bezig bent in je werk, kan je bepalen wat je nodig hebt om dit ook (echt!) Te kunnen doen én ook je / jullie praktijk succesvol te laten zijn. Immers als je duidelijk hebt wat je het liefste zelf wilt doen, wordt ook duidelijk wat je (vooral) niet meer gaat doen. En nu komt ie, hiervoor ben je afhankelijk van anderen, slik … Dat betekent dat jouw PraktijkGeluk wordt bepaald door (jouw collega’s in) je team of misschien zelfs wel door derden bijvoorbeeld jouw leveranciers…
Opnieuw beginnen
Ik begrijp het, eigenlijk zou het ideaal zijn om opnieuw te beginnen… nu echt de juiste mensen om je heen gaan verzamelen. Mensen die jou ontzorgen en hé inderdaad, mensen die op hun beurt ook weer kunnen doen wat ze het allerliefste doen, elkaar versterken. Voel je het? Wat zou er dan gebeuren? Ik doe een (kleine) voorzet:
- jaahh, heerlijk er ontstaat een geweldige teamspirit
- waarin jullie elkaar inspireren en stimuleren
- er heel wat wordt afgelachen
- iedereen enorm betrokken is
- graag meedenkt en vooral vooruit denkt
- en veel tevreden en blije patiënten, want ze voelen het: jullie zijn een bevlogen team (en laten het wel uit hun hoofd om een afspraak af te zeggen)
Kan je niet wachten? Begin dan! Opnieuw? Nou eigenlijk wel, want je staat voor de leuke uitdaging om te bepalen hoe het met jullie PraktijkGeluk gesteld is, jullie gezamenlijke PraktijkGeluk wel te verstaan. De optelsom van ieders individuele PraktijkGeluk dat wordt bepaald door (individuele) behoeften en waarden. Dit gaat vaak over hoe de teamsamenstelling is, hoe zaken zijn georganiseerd, hoe jullie met elkaar omgegaan, hoe jullie willen samenwerken etc. Maar ook hoe belangrijk deze aspecten voor iedereen zijn. PraktijkGeluk is dus heel breed, het is noodzakelijk om het eerst met elkaar vast te stellen om het ook echt te gaan creëren en (nog) groter te kunnen maken, want natuurlijk is het er al!
Goud in handen
Echt! Ik weet zeker dat je het goud gewoon in handen hebt! En ik heb nieuws voor jullie: met de PraktijkGelukScan ontdek je waar het ligt! Alvast eens uitproberen? Doe de MiniPraktijkGelukScan!
Ennuh… wat PraktijkGeluk voor mij is? Zorgen dat praktijken zo worden georganiseerd en gestructureerd dat er een bevlogen team ontstaat. Een team dat zo wordt gefaciliteerd dat ze sterk betrokken zijn bij de praktijkvoering, teamleden plezier hebben in wat ze doen en bruisen van energie.
Héél véél PraktijkGeluk!