We kennen allemaal die situaties waarop je een collega op z’n telefoon aantreft en net als jij eraan komt deze snel wordt weggestopt. Helemaal eens dat voelt niet goed, geen stiekem gedoe op de werkvloer! En zeg je er dan wel of niet iets van? Of hangt het misschien af van de collega om wie het gaat? Bij de ene collega stoor je je er vast meer aan dan bij de andere, en waarschijnlijk is dit ook nog afhankelijk van hoe ze presteren.
‘Wat is de reden waarom je er moeite mee hebt?’ vroeg ik aan de praktijkmanager die een medewerker ‘betrapte’ op swipen op Tinder onder werktijd. Nou, dat snap je toch wel, dit kan echt niet onder werktijd!
Ik vroeg haar of ze van deze medewerker verwacht dat ze na werktijd de appjes in de ‘zakelijke’ groepsapp leest. Er ontstond een leuk gesprek, waar ligt nou eigenlijk de grens…?
Duidelijk is dat het steeds lastiger wordt om privé en zakelijk te scheiden en al helemaal in deze COVID-tijd. Hoewel de tandarts met de assistent niet vanuit huis kan werken, is het juist nu, voor medewerkers met kinderen (kleintjes maar vergeet ook de pubers niet), belangrijk en fijn om onder werktijd even te checken hoe het thuis gaat.
“De discussie gaat niet meer over of je mobiel nog wel mee de werkvloer op mag, maar of je onder werktijd privézaken op je mobiel mag doen”.
Even Instagram of Snapchat checken, snel een privémailtje sturen… We doen het allemaal. Stel jezelf vooral eens de volgende vraag:
“Wat zegt het over jou als praktijkmanager/praktijkhouder als jouw medewerkers de ruimte voelen om op hun telefoon te zitten?”
Hoe ga je zelf eigenlijk met je mobiel om? Zit jij vaak tussendoor even te appen? Realiseer je goed, dat het voor het team niet (altijd) duidelijk is of dit een zakelijke app betreft. Ben jij een voorbeeld voor wat je ook van je team verwacht? En het hoeft echt geen probleem te zijn als dit niet zo is, vergeet alleen niet om jouw verwachtingen uit te spreken.
Het valt mij op dat steeds meer praktijken niet heel moeilijk doen over het gebruik van social media of het appen tijdens werktijd. De groepsapp is immers ook een makkelijk en snel middel om elkaar te informeren over belangrijke werk gerelateerde zaken, heel handig als je in shifts werkt. Vaak wordt van collega’s verwacht dat ze buiten de werktijden om de (zakelijke) groepsapp ook volgen. Als je tijdens werktijd dan af en toe ook even iets privé doet, kunnen we er dan wat van zeggen?
Bovendien is het goed om ook te bedenken waar medewerkers zich prettig bij voelen, dit draagt immers bij aan jullie PraktijkGeluk! Als een medewerker zich meer op zijn/haar gemak voelt als hij/zij tijdens het werk wat meer vrijheid heeft dan functioneert die medewerker vast ook beter.
Hoe is dit in jouw praktijk? En als je het niet weet, vraag het eens aan een paar collega’s of bespreek het tijdens een werkoverleg.
De volgende stappen kunnen je helpen om met je team de ruimte voor het omgaan met privézaken onder werktijd te organiseren.
- Hoe ga je zelf met je mobiel/privézaken onder werktijd om?
- Hoe wil je dat jouw medewerkers hier mee omgaan?
- Kunnen jouw medewerkers deze verantwoordelijkheid zelf aan of wat hebben ze nodig om hier goed mee om te gaan?
- Vertaal de uitkomst in heldere afspraken (zie tips hieronder) die je met je team maakt
- Leg deze afspraken eventueel vast in een (gedrags)protocol. Dit helpt medewerkers om elkaar er ook op te kunnen aanspreken, mocht het nodig zijn.
- Bespreek de afspraken tijdens een overleg
- Evalueer na 2 maanden of jullie afspraken werken.
Tot slot nog een paar tips voor heldere afspraken:
- geluid van je mobiel uit;
- werk gaat altijd voor en mag er niet onder leiden;
- houd je aan de hygiëneregels;
- neem je verantwoordelijkheid: als je weet dat je makkelijk afgeleid bent laat je telefoon dan in je kluis
- Spreek een collega aan indien je last hebt van zijn/haar gedrag